Marta Norenberg
Marta Norenberg (ur. 1987) artystka złotnik i historyczka sztuki. Od 2013 roku prowadzi pracownię biżuterii autorskiej Sztuk Kilka, a w 2020 roku otworzyła markę symbolicznej biżuterii Cztery Humory.
Wykonuje unikatową biżuterię srebrną i emaliowaną w pojedynczych egzemplarzach. Nie podąża za trendami i nowoczesnością, budując własny świat i wizję sztuki złotniczej. Inspiruje się symbolicznymi treściami fauny, flory i minionych wierzeń. W szczególności fascynuje ją kultura japońska oraz dzieje dawnego złotnictwa. Kolekcjonuje książki o biżuterii i prowadzi bloga prezentującego historię złotnictwa, na którym dzieli się wiedzą z zakresu rzemiosła i biżuterii oraz tajemnicami warsztatu złotniczego.
Wywiad z Artystką:
– 1 odcinek >>
– 2 odcinek >>
Fotografie: Bartosz Cygan © Rzeczy Piękne
SŁOWNICZEK PODSTAWOWYCH NARZĘDZI ZŁOTNICZYCH
- Fajnagiel, czyli drewniany klin, który mocuje się do blatu stołu złotniczego. Prosta, ale bardzo przydatna rzecz, zarówno przy cięciu, jak i szlifowaniu metali.
- Gesztelka, czyli ramka do mocowania brzeszczotów – ramka jest metalową konstrukcją, do której przykręca się brzeszczoty, czyli bardzo cienkie piłki włosowe przeznaczone do cięcia metali. Takową piłkę naciąga się za pomocą motylków umieszczonych na ramce, a gdy po trąceniu jej palcem wydaje dźwięk struny jest gotowa do cięcia.
- Skamoleks – tym terminem określamy ogniotrwałą płytkę do lutowania, którą zawsze trzeba podłożyć pod nagrzewany palnikiem przedmiot. Taką samą funkcję spełniają podkłady zwane „plastrem miodu”.
- Walcarka – to taka pralka „Frania” na sterydach. Posiada minimum dwa walce o płaskiej lub rowkowanej powierzchni, korbę do ich zaciskania i rączkę do kręcenia walcami. Za jej pomocą można rozwalcować metal na płaską blachę lub drut.
- Rygiel – stalowy trzpień zwężający się w jednym kierunku. Najczęściej o przekroju okrągłym (do tworzenia obrączek) lub owalnym (do kształtowania bransolet).
- Rylec grawerski – stalowe ostrze zamocowane w drewnianej rączce, służące do wykonywania wgłębnych wzorów na blasze poprzez wybieranie materiału.
- Punce kulowe i anka–pręt z głowicą o kształcie kuli i stalowa kostka z półkolistymi wgłębieniami. Służy do kształtowania blachy w półkule, po przez umieszczenie płaskiej blachy we wgłębieniu w kostce, przyłożenie odpowiedniej puncy do blachy i uderzanie młotkiem.
- Punca repuserska– stalowy pręt zwężający się ku jednej stronie o głowicy zakończonej różnymi kształtami (płasko, punktowo, liniowo, półkoliście itp.). Dzięki takim puncom można kształtować blachę w procesie repusowania. Po przez wybijanie wzorów na zimnej blasze po drugiej stronie powstaje wypukły wzór. Punce przykłada się do metalu umocowanego na smolerepuserskiej.
- Smoła repuserska– specjalna masa, która pod wpływem ciepła robi się lepka i płynna. Mocuje się do niej blachę, a po lekkim przestygnięciu można kształtować ją puncami. Smoła jest na tyle miękka, że nie blokuje uderzeń młotka o puncę i nie uszkadza wzoru tworzonego na rewersie blachy.
Zrealizowano w ramach programu stypendium twórczego Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.