INSPIRACJE • Marta Pokojowczyk → Wiem, że najbardziej istotna tajemnica działania kolorów pozostaje niewidzialna dla oczu i może być kontemplowana jedynie w sercu. Jej istota wymyka się wszelkim formułom – Johannes Itten.
W ręcznie tkanych kompozycjach z cyklu „Horyzonty” dużą rolę odgrywają studia nad teorią koloru. Tkactwo ręczne swobodnie łączy się z malarstwem, pogłębiając moją wiedzę o barwnych zestawieniach, ich jakości i sile oddziaływania. Od kiedy pamiętam, wizyty w Muzeach były prawdziwą przygodą. Moją szczególną uwagę zawsze przyciągały fikusy Artura Nachta-Samborskiego.
Ciężkie i jednocześnie ascetyczne w formie rośliny są jakby utkane z koloru, bo to on nadaje przedmiotom kształty i jest zasadniczą tkanką, z której artysta budował elementy swoich obrazów, martwych natur, krajobrazów czy aktów. Niekiedy liście kwiatów, jak i cała kompozycja spowite są białym, chłodnym światłem a niekiedy wręcz żarzą się od pomarańczowych tonów skontrastowanych z turkusami i neonowymi zieleniami.
Zestawienia kolorystyczne w obrazach Artura Nachta-Samborskiego, artysty urodzonego w Krakowie w 1898 roku , który jak podają źródła, unikał wystaw indywidualnych, stanowią źródło zachwytu nad „zabawą z barwą” oraz stanowią pokaźne kompendium wiedzy o metodach budowania złożonych kompozycji kolorystycznych z wyczuciem harmonii i troski o każdy szczegół.
POLECAMY:
Wywiad audio z Martą Pokojowczyk:
Odcinek 1 – https://rzeczypiekne.pl/podcast/czas-tkaniny-podcast-08-czesc-pierwsza/
Odcinek 2 – https://rzeczypiekne.pl/podcast/czas-tkaniny-podcast-08-czesc-druga/
♫ Słuchaj PODCASTu „Rzeczy Piękne”:
Anchor → https://anchor.fm/rzeczypiekne
Spotify → https://spoti.fi/3jDVxC3
SoundCloud → https://soundcloud.com/rzeczy_piekne
Comments: no replies