INSPIRACJE • Agata Rościecha-Kanownik → Kolejnym obiektem mojej ponadczasowej inspiracji są polichromie dekorujące wnętrze prezbiterium czchowskiego kościoła parafialnego pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny nad Dunajcem. Ocalałe malowidła ścienne należą dziś do unikatowej grupy zachowanych dekoracji malarskich z XIV wieku związanych z architekturą sakralną. Te monumentalne obrazy z epoki Kazimierza Wielkiego ujęte w formę wielkiej Biblii obrazkowej unaoczniały chrześcijański pogląd na świat, które jak otwarta księga, w mroku kościelnego wnętrza, przy zapalonych świecach, oglądane w dni powszednie i świąteczne nieustannie promieniują boskim, nieskończonym pięknem.
Polichromie z biegiem czasu zatynkowano, natomiast jej odkrycie i zabezpieczenie wiąże się z działalnością Grona Konserwatorów w Galicji Zachodniej. W latach 1890-96 odkryto fragmenty malowideł, które skopiowano za pomocą akwareli i zdjęć fotograficznych. W 1913 roku główny konserwator okręgu tarnowsko-rzeszowskiego, Feliks Kopera (1871-1952) podjął energiczne działania w celu przeprowadzenia natychmiastowej konserwacji, po informacji o zamiarach proboszcza, który po usunięciu fragmentów polichromii z nawy głównej, chciał usunąć malowidła w prezbiterium. Również Feliks Kopera, jako pierwszy zinterpretował i opisał sceny polichromii w Dziejach malarstwa w Polsce. System dekoracyjny prezbiterium składa się na dwa cykle najstarszy „żółty” i „czerwony”– późniejszy, ze względu na dominanty kolorystyczne tła.
W latach dwutysięcznych pod wpływem inicjatywy Tadeusza Kanownika i proboszczów ponownie podjęto się konserwacji bezcennych malowideł, które możecie podziwiać na załączonych fotografiach.
Konserwacje przeprowadziła: konserwator zabytków mgr Dorota Kwiecińska-Nosek.
Comments: no replies