Anna Olkuśnik-Tabisz

Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu – profil tkactwo artystyczne. Studiowała Cywilizację Śródziemnomorską na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Zarządzanie i Ochronę Dziedzictwa Kulturowego w Akademii Dziedzictwa w Krakowie.

Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywała współpracując z Textile Conserwation Studio w Londynie. Od ponad 30 lat związana z Muzeum Narodowym w Krakowie. Obecnie prowadzi Pracownię Konserwacji Tkanin i Ubiorów, opiekującą się największym i najbardziej różnorodnym zbiorem obiektów tekstylnych w Polsce eksponowanym w: Muzeum Książąt Czartoryskich, Domu Jana Matejki, Muzeum Józefa Mehoffera, Kamiennicy Szałańskich, Pałacu Biskupa Ciołka, Galerii Rzemiosła Artystycznego w Gmachu Głównym oraz Muzeum Sztuki i Techniki Manggha. Tworzy koncepcje ochrony i konserwacji obiektów tekstylnych, konserwuje i nadzoruje przebieg prac, często przy wyjątkowych, niezwykle ważnych dla dziedzictwa kulturowego obiektach.

W jej dorobku znajdują się również realizacje na rzecz innych muzeów i obiektów sakralnych w Polsce: Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, kościoła pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny w Pieczyskach, zamku w Łańcucie, Klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej, Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Bazyliki Mariackiej w Krakowie i Klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie.

Do najważniejszych realizacji konserwatorskich w jej dorobku należy konserwacja najstarszej zachowanej w świecie chorągwi beatyfikacyjnej św. Jacka z Klasztoru Dominikanów w Krakowie, stworzenie koncepcji, konserwacja i nadzór nad przebiegiem prac zespołowych przy największym zachowanym w świecie XVI wiecznym kobiercu „czintamani” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Tworzyła nowatorską w Polsce koncepcję ochrony i konserwacji dla niezwykle rzadkiego w Polsce zbioru malowanych dwustronnie na jedwabnych tkaninach chorągwi z XVII i XVIII wieku min. Gwardii Koronnej króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Żupana po Stanisławie Żółkiewskim z XVII wieku, burki po Stefanie Czarnieckim z XVII wieku. Swoje doświadczenie zawodowe wykorzystuje również współpracując z Akademią Sztuk Pięknych w Krajkowie doradzając w w obszarze konserwacji tkanin.

W wolnych chwilach maluje, projektuje i szyje sukienki oraz wykonuje elementy wystroju wnętrz.

Uzależniona od piękna, pracuje z misją jego ratowania.

 

Fotografie: Bartosz Cygan © Rzeczy Piękne

Posłuchaj podcastu z Anną Olkuśnik-Tabisz

Podcast został zrealizowany ze środków pochodzących ze Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.